Zdravý životný štýl sa skladá zo štyroch pilierov. Sú nimi zdravá výživa, pohyb, starostlivosť o telo a starostlivosť o myseľ. Pokiaľ zanedbáte ktorýkoľvek z týchto pilierov, tak sa  prestanete cítiť fit. Keď sa každý z týchto pilierov rozoberie do podrobností, tak vznikne 10 krokov, ktoré by bolo dobré aplikovať vo vašom živote. Povedú vás na ceste k zdravšiemu životnému štýlu, vďaka ktorému načerpáte viac energie. 

To najdôležitejšie v skratke

Zdravá výživa nie je o drastických diétach, ale o vyváženej strave. Ideálne ak do svojho jedálnička zaradíte aj takzvané zelené potraviny. Obsahujú chlorofyl, ktorý obsahuje v sebe všetky živiny potrebné pre naše fungovanie a viaže na seba kyslík, čím podporuje rozvoj aeróbnych baktérii, ktoré tvoria takzvané dobré baktérie. Zároveň nie všetky vitamíny a minerály vieme prijať v dostatočnom množstve zo stravy. Vtedy je dobré siahnuť po vhodných doplnkoch stravy.

Dospelý človek by mal vypiť okolo 2 litrov tekutín denne. Ideálne je vybrať si na hydratáciu čistú vodu. Správnym pitným režimom sa vyhnete, častej bolesti hlavy, únave a slabosti. Nezabúdajte ani na minimálne 30 minút fyzickej aktivity denne, ktoré sú pre naše zdravie odporúčané. Či budete cvičiť ráno, alebo večer je na vás. Naplánujte si ho však najneskôr dve hodiny pred spaním.

 Optimálnu váhu zistíte pomocou BMI indexu. Hodnota by sa mala pohybovať medzi hodnotami 18 až 25Dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu je aj potreba 6 až 8 hodín kvalitného nočného spánku. Odpočinok je odporúčané dopriať si podľa potreby aj počas dňa. Rovnako aj pozitívne myslenie je veľmi veľkou súčasťou fyzického a psychického zdravia. Pozitívne myslenie redukuje stres, únavu a úzkosť. Knihy zas pomáhajú mozgu zrelaxovať a odpútať myšlienky od každodenných starostí. Zachováte si tak jasnú myseľ do vysokého veku.

1. Naučte sa čo je skutočne zdravé stravovanie

Zdravá výživa nie je o drastických diétach, ale o vyváženej strave. Vyvážené stravovanie dodá organizmu všetky látky, ktoré potrebuje k správnemu fungovaniu v optimálnom množstve a naopak redukuje príjem látok, ktoré mu v prehnaných dávkach škodia. Zdravý tanier, teda množstvo jedla, ktoré skonzumujeme za deň by malo obsahovať:

  •  50% ovocia a zeleniny obsahujúcej nielen vitamíny a vlákninu, ale aj zdravé cukry, ktoré telu poskytujú okamžitú energiu, pričom sa do toho nerátajú zemiaky, lebo negatívne ovplyvňujú hladinu cukru v krvi. Obmedziť by ste mali aj biely a trstinový cukor. Pokiaľ vašu túžbu po sladkom nenaplní ovocie, tak siahnite po čokoláde s vyšším obsahom kakaových bôbov alebo mede. Ten výborne nahradí práve biely cukor ako zdravé prírodné sladidlo. Pri výbere ovocia a zeleniny vsaďte na pestrofarebnosť. Zjednodušene povedané, každá farba, teda iný druh zeleniny a ovocia, vám poskytne iný druh vitamínov a minerálov, ktoré potrebujete.
  • 25% celozrnných výrobkov, ako sú celozrnná pšenica, jačmeň, ovos, quinoa, hnedá ryža a podobne a potraviny vyrobené z týchto surovín. Obsahujú opäť množstvo vitamínov a vlákniny. Zlepšujú trávenie a imunitný systém a predlžujú pocit sýtosti, čo znižuje riziko prejedania sa a vzniku obezity. Celozrnnými výrobkami by ste mali nahradiť ich náprotivky z bielej múky a ryže, ktoré nasýtia na oveľa kratšiu dobu a obsahujú veľké množstvo nezdravých cukrov.
  • 25% bielkovín, proteínov, ktoré sú stavebným materiálom našich buniek. Získate ich z mäsa, rýb, mliečnych výrobkov, ale aj strukovín a orechov. Uprednostniť by ste mali hydinu, pred červeným mäsom a vyhýbať by ste sa mali už spracovanému mäsu, ako sú údeniny a klobásy. Celkovo sa čo najviac vyhýbajte polotovarom a predpripraveným jedlám. Takisto by ste mali preferovať mliečne výrobky s nižším obsahom tukov. Zdravé tuky vám poskytnú práve ryby, orechy a semená.

Zdravá strava pozostáva aj zo zdravých ochucovadiel. Ako zdravé sladidlo sme už spomenuli med. Dávajte pozor, aby to bol pravý včelí med. Spoznáte ho práve vďaka tomu, že cukornatie, čo bežne považujeme omylom za chybu. Takisto by ste mali používať kvalitné rastlinné oleje, napríklad olivový, slnečnicový, repkový, či sójový. Aj oni sú zdravým zdrojom tukov. Vyhýbajte sa stuženým tukom.

2. Zvyknite si na takzvané zelené potraviny

Naozaj zdravé stravovanie budete mať vtedy, keď vo väčšom množstve do svojho jedálnička zaradíte takzvané zelené potraviny. Nielen, že z väčšej časti tvoria takmer každý diétny jedálniček na chudnutie, ale obsahujú chlorofyl. Chlorofyl – zelené farbivo obsiahnuté v zelených častiach rastlín a v riasach obsahuje v sebe všetky živiny potrebné pre naše fungovanie a dokonca v správnom pomere pre ľudský organizmus. Navyše viaže na seba kyslík, čím podporuje rozvoj aeróbnych baktérii, ktoré tvoria takzvané dobré baktérie v našich črevách, čím sa zvýši prirodzená imunita. Zelenými potravinami sú napríklad:

  • listová zelenina – všetky druhy šalátov, kel, špenát, či rukola a iné
  • avokádo – je tiež zdrojom zdravých tukov a vitamínu E
  • kiwi – zdroj vitamínu C
  • zelené fazuľky – bohaté na proteíny a vhodné pre diabetikov
  • špargľa – bohatá na vitamín B
  • morské riasy, medzi ktoré patrí aj detoxikačná a výživová bomba chlorella
  • jedlé rastliny a ich zelené časti, púpava, praslička, žihľava a iné mnohé bylinky, napríklad bazalka a podobne. Dokonca medzi zelené super zdravé potraviny sa zaraďuje aj mladý jačmeň

Chlorofyl najlepšie organizmus zúžitkuje, ak zelené časti týchto potravín rozmixujete. Vtedy sa totiž z ich tkanív uvoľní. Potom ich môžete, buď vypiť vo forme smoothies, alebo zjesť vo forme polievky. Bude to mať detoxikačné účinky a zvýši sa vaša odolnosť voči chorobám.

3. Používajte správne doplnky stravy

Každý má iné chute a nie všetky vitamíny a minerály vie prijať v dostatočnom množstve zo stravy. Vtedy je dobré siahnuť po vhodných doplnkoch stravy v podobe vitamínových tabletiek, olejov alebo injekcií. Existujú však doplnky stravy, ktoré by mal z času na čas užívať každý bez ohľadu na skladbu jeho stravy, ako napríklad:

  • magnézium/horčík a B12 sa hodí hlavne v období, keď prežívate nejaký stres, alebo zvýšenú psychickú námahu. Magnézium však pomôže aj pri fyzickej námahe, predídete tak svalovým kŕčom.
  • vitamín D prospieva imunite a kostiam. Dopĺňať ho treba hlavne v zime. Obsahuje ho aj rybí olej, ktorý navyše prospieva srdcu.
  • vápnik/kalcium – nevyhnutný pre  zdravie kostí, zubov a nechtov. Poriadne sa vstrebáva práve v kombinácii s vitamínom D.
  • zinok – podporuje imunitu a zdravie pokožky a vlasov.
  • vitamín A – pomáha chrániť zrak.
  • kolagén – je dôležitý pre zdravé kĺby a zdravú a mladistvo pôsobiacu pleť. Z tela sa začína vytrácať medzi 20 – 30 rokom života, a preto ho treba pravidelne telu dodávať.
  • kyselina listová je potrebná na obnovu buniek, rastové procesy a vo zvýšenej miere ju potrebujú hlavne tehotné ženy a ženy, ktoré plánujú otehotnieť.
  • proteínové doplnky – hodia sa hlavne, keď začnete s aktívnejším pohybom. Pomôžu vám schudnúť, vybudovať a následne vyživovať svalovú hmotu.
  • doplnky na detoxikáciu – ak nevydržíte pôst na ovocných a zeleninových šťavách siahnite po detoxikačných pomocníkoch v podobe tabliet, čajov alebo náplastí. Najčastejšie sú to prípravky z už vyššie spomínaných surovín, ako sú chlorella, matcha tea, mladý jačmeň, žihľava a podobne. Detox je dobré dopriať si dvakrát do roka, na jar a na jeseň.

Inca Collagen – morský kolagén – RECENZIA A SKÚSENOSTI

S rastúcim vekom sa nám tvoria vrásky, začíname pociťovať bolesti kĺbov, dochádza k zníženiu pružnosti svalov a šliach, straty lesku vlasov a ďalších príznakov. Dôvodom je prirodzené zníženie výskytu kolagénu v tele. Dobrou správou, ale je, že dopĺňaním kolagénu, spomalíte jeho úbytok v tele a oddialite svoj „mladícky vzhľad“.

4. Dodržujte pitný režim

Dospelý človek by mal vypiť okolo 2 litrov tekutín denne. Presnejšie je to 25 –  45 ml na jeden kilogram vašej hmotnosti. Táto hodnota sa zvyšuje počas horúcich dní a výraznej fyzickej aktivity. 80% z toho by ste mali získať pitím vhodných nápojov a 20% zo stravy, prostredníctvom ovocia, zeleniny a polievok.

Ideálne je vybrať si na hydratáciu  čistú vodu alebo čaje. Skvelé sú na to predovšetkým zelené čaje. Majú totiž výrazné antioxidačné účinky. Premiantom v tomto aspekte je takzvaný matcha tea. S hydratáciou pomôžu aj nízkotučné rastlinné mlieka, či kokosová voda. V správnom pitnom režime by ste mali vynechať sladené nápoje a značky minerálnych vôd pravidelne striedať, pretože každá z nich je bohatá na iný druh minerálu, aby nedošlo k narušeniu rovnováhy minerálnych látok v organizme.

Správnym pitným režimom sa vyhnete, častej bolesti hlavy, únave a slabosti.

5. Nezabúdajte na pohyb a zdravé športovanie

Pre zdravie je odporúčaných aspoň 30 minút fyzickej aktivity denne. Nemusí to byť vrcholový športový výkon. Postačí aj svižná chôdza. Je na vás čo si vyberiete. Ide o to, čo športom chcete dosiahnuť. Na chudnutie sú ideálne kardiocvičenia, na vytvarovanie postavy zas silové. Joga a pilates vám zase pomôže so sústredením, stresom, so zdravím kĺbov a chrbtice.

Pre celkové zdravie je podstatné, aby sa vám pohybom zvýšila srdcová frekvencia – tep. Pravidelný pohyb pomáha zdraviu kostí, svalov a kĺbov, spaľovaniu kalórii, znižuje krvný tlak a udržuje zdravú hladinu cukru v krvi. Napomáha aj odbúraniu stresu a vyplavuje do tela hormóny šťastia. Predídete tým výkyvom nálad, zrelaxujete myseľ a pomôže vám k lepšiemu spánku.

Či budete cvičiť ráno, alebo večer je taktiež na vás. Naplánujte si ho však najneskôr dve hodiny pred spaním.

6. Udržujte si optimálnu hmotnosť

S týmto by ste nemali mať problém, pokiaľ budete dodržiavať predchádzajúce kroky. Poďme si však povedať čo je to optimálna hmotnosť a prečo je dôležitá. To či máte optimálnu váhu zistíte pomocou BMI indexu. Svoju váhu vydelíte druhou mocninou svojej výšky v metroch. BMI kalkulačku nájdete na internete. Jeho hodnota by sa mala pohybovať medzi hodnotami 18 až 25. Všetko nižšie naznačuje podváhu a vyššie zas nadváhu. Oboje prináša so sebou zdravotné riziká.

Optimálna hmotnosť znamená primerané zaťaženie organizmu a lepšiu kondíciu. Nezabúdajte však, že ide iba o orientačnú hodnotu a našu váhu ovplyvňuje mnoho faktorov, ako je vek, pohlavie a mnohé iné. Orientačne monitorovať svoj zdravotný stav a kondíciu vám pomôžu napríklad aj fitness náramky. Zmerajú vám pulz, fyzickú aktivitu, vynaloženú energiu a podobne. Všetky ukazovatele vymykajúce sa normálu môžu naznačovať problém, ale smerodajný je až názor lekára, takže zbytočne nepanikárte.

Ak aj napriek pravidelnému pohybu a zdravému stravovaniu potrebujete zhodiť pár kíl navyše, rozhodne sa nevrhajte do bezhlavého hladovania. Zdravou formou diéty je ketodiéta, zameraná na stravu bohatú na zdravé tuky a bielkoviny. Svoj ketodiet jedálniček môžete získať jednoducho na rôzne obdobie a rôzne ciele. Stačí sa poradiť s odborníkmi.

7. Doprajte svojmu telu dostatočnú starostlivosť a regeneráciu

Každý z nás potrebuje 6 až 8 hodín kvalitného nočného spánku. Dosiahnete ho pár jednoduchými trikmi:

  • choďte spať pred polnocou
  • aspoň dve hodiny pred spaním nevykonávajte výraznú fyzickú aktivitu
  • poriadne vyvetrajte miestnosť v ktorej budete spať
  • aspoň polhodinu pred spaním vypnite mobil, počítač a všetky elektronické zariadenia.
  • Snažte sa ostať pri zaspávaní v čo v najväčšej tme a čo najviac upokojte svoju myseľ a uvoľnite telo. Dopomôže vám k tomu meditácia alebo aromaterapia

Odpočinok si podľa potreby doprajte aj počas dňa. Môže sa jednať o upokojujúcu meditáciu, masáž, čí kúpeľ alebo krátke zdriemnutie si. Náležitú starostlivosť venujte aj svojej pokožke a pleti. Po každej sprche jej doprajte poriadnu hydratáciu. Je na vašich preferenciách, či k tomu použijete krém alebo olej na kožu. Dôkladným premasírovaním ju vyživíte do hĺbky a zdravo prekrvíte.

8. Myslite pozitívne

Pozitívne myslenie je veľmi veľkou súčasťou fyzického a psychického zdravia. Je vedecky preukázané, že zlá psychika sa prejaví aj na našom fyzickom stave. Negatívne myslenie narušuje emocionálnu a psychickú pohodu.

Dobré duševné zdravie je základom na udržanie a rozvoj kognitívnych schopností, vzťahov a na zvládanie osobných a profesionálnych výziev každodenného života.

Pozitívne myslenie redukuje stres, únavu a úzkosť.

9. Viac čítajte a precvičujte svoju myseľ

Knihy pomáhajú mozgu zrelaxovať a odpútať myšlienky od každodenných starostí.

Donútia totiž vašu myseľ sústrediť sa na text a príbeh. Čítanie pred spaním tiež môže byť cesta k ľahkému a rýchlemu zaspávaniu. Zvoľte však knihu v tlačenej forme pri teplom svetle nočnej lampy. Počas dňa je vhodné čítať aj náročnejšiu literatúru. Prípadne zamestnajte mozog krížovkami alebo cvičeniami na pamäť.

Zachováte si jasnú myseľ do vysokého veku.

10. Doprajte si chvíľku pre seba

Počas dňa si nájdite minimálne dvadsať minút, ideálne aspoň hodinu, len pre seba a skrátka si užívajte čas bez povinností.

Venujte sa svojmu hobby alebo len jednoducho oddychujte, či už pri obľúbenom seriály, podcaste, alebo čomkoľvek, čo vám robí radosť. V pravidelných intervaloch sa takisto stretávajte so svojimi priateľmi.

Toto všetko vám prinesie duševnú pohodu, ktorá, ako sme už písali je kľúčová pri udržaní si zdravia.

A čo dodať na záver?

Ani ten najzdravší životný štýl vám nezaručí, že choroby nikdy neprepuknú a že nikdy nepríde smútok. Rozhodne však toto riziko výrazne znižuje. Dodržiavanie týchto 10 zásad by vám malo priniesť do života viac zdravia, šťastia a výrazne zvýšiť jeho kvalitu. Každý sme však iný a vy sami musíte na sebe odpozorovať, čo vám vyhovuje, a čo naopak nie. 

– NÁKUP ODPORÚČAME V OVERENÝCH E-SHOPOCH –

(zdroj: facebook.com, 80 recenzií k 12.11.2021)

(zdroj: heureka.sk, 804 recenzií k 12.11.2021)

(zdroj: heureka.sk, 5 291 recenzií k 12.11.2021)

(zdroj: heureka.sk (interný prepočet), 9 769 recenzií k 12.11.2021)

NakupnyKompas.sk

NakupnyKompas.sk

- Prinášame reálnu skúsenosť -

Hľadáme, prekladáme (české, nemecké a anglické zdroje), objasňujeme a pýtame sa na rady zo strany odborníkov. Tvoríme pre vás obsah na rôzne témy. Snažíme sa prinášať reálnu skúsenosť aj od vás, našich čitateľov.

Plánujete si v blízkej dobe niečo kúpiť? Podeľte sa s nami o skúsenosti a ma Vás za to odmeníme.

Páčil sa vám článok? Dajte nám vedieť 

5/5 - (2 votes)