Ak ste vlastníkom motorového vozidla, určite ste sa už stretli s potrebou prezúvania pneumatík. Zvyčajne je to na jar a jeseň, nielen z dôvodu zmeny počasia, ale predovšetkým je to otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky zlepšujú jazdné vlastnosti, násobne zvyšujú bezpečnosť na cestách a šetria peňaženku. Všeobecne sa pneumatiky rozdeľujú na tri hlavné skupiny, letné, zimné a s celoročným využitím. Ich zloženie a profily sú optimálne prispôsobené príslušným poveternostným podmienkam.

Letné pneumatiky sú navrhnuté pre použitie na suchej a mokrej vozovke. Vďaka ich zmesi z tvrdej gumy majú počas teplých dní pomerne malé opotrebenie s nižšou spotrebou paliva.

Zimné pneumatiky si zas veľmi dobre poradia s chladným počasím. Ich mäkká zmes zabezpečuje dostatočnú pružnosť aj pri nízkych teplotách,  čo umožňuje stabilné priľnutie k vozovke. Zároveň však zvyšujú valivý odpor a tým aj vyššiu spotrebu paliva.

Celoročné pneumatiky predstavujú kompromis medzi letnými  a zimnými pneumatikami. Odolávajú počasiu po celý rok a sú dobrou voľbou pre všetkých, ktorí jazdia zriedka a len v mestách.

Súčasný trh ponúka obrovské možnosti výberu, preto sme pre vás spísali nákupného poradcu najdôležitejších parametrov, na ktoré sa zamerať. V článku sa dozviete, aké výhody a nevýhody ponúkajú rôzne typy pneumatík, čo obsahuje EÚ štítok, čo je to DOT kód, ako správne skladovať pneumatiky a ktoré sú pre vás tie najvhodnejšie.

Popis pneumatiky: 1, behúň a dezén; 2, ráfik (disk); 3, bočný profil pneumatiky; 4, priemer ráfika (disku) v palcoch / vnútorný priemer pneumatiky; 5, vonkajší priemer pneumatiky; 6, šírka pneumatiky

Letné, zimné a celoročné pneumatiky

Na trhu v súčasnosti existuje veľa druhov pneumatík. Niektoré sú klasifikované podľa sezóny, iné podľa dizajnu, doplnkov alebo typu vozidla. Pneumatiky pre osobné vozidlá sú navrhnuté tak, aby odolali poveternostným podmienkam a stavu vozovky v príslušnej sezóne. My vám v nasledujúcich riadkoch priblížime typy pneumatík pre jednotlivé sezóny.

Letné pneumatiky

Letné pneumatiky majú tvrdšiu gumovú zmes oproti zimným, aby odolali vysokým teplotám a ponúkli bezpečnosť aj na mokrej vozovke. Majú dobrú trakciu (záberovú vlastnosť) aj v horúcich letných dňoch a pri vyšších rýchlostiach. Dezény sa vyznačujú nižším valivým odporom a sú výrazne hladšie, ako pri zimných pneumatikách. Vďaka plochému a uzavretému dezénu je kontaktná plocha letných pneumatík s vozovkou vyššia a tým aj ich priľnavosť. „Lepšie sedia na ceste“, hladšie zvládajú prejazd prudšími zákrutami a starajú sa o našu bezpečnosť. Široké pozdĺžne a priečne drážky pripomínajú drenážny systém. Odvádzajú vodu z kontaktnej plochy pneumatiky, čím sa skracuje brzdná dráha na mokrej vozovke a znižuje sa riziko aquaplaningu.

Popis letnej pneumatiky: 1, hlboké pozdĺžne drážkovanie pre lepšie odvádzanie vody a predchádzanie aquaplaningu; 2, priečne drážkovanie pre odvázdanie vody a lepšiu priľanovsť pneumatiky; 3, šírka pneumatiky; 4, bočný profil; 5, ráfik (disk)

VÝHODY

  veľmi dobrá ovládateľnosť na suchej a mokrej vozovke

 nízke opotrebenie vďaka tvrdšej zmesi (aj pri vysokých teplotách a rýchlostiach)

 nízka spotreba paliva (nízky valivý odpor)

 krátka brzdná dráha na suchej a mokrej vozovke

NEVÝHODY

 veľmi zlé jazdné vlastnosti na ľade a snehu (stráca svoje vlastnosti pri poklese teploty pod 7°C)

 nevyhnutná výmena pneumatík pri nízkych teplotách

 dlhá brzdná dráha pri nízkych teplotách

 

Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky sú ideálne na použitie pri nízkych teplotách. Poskytujú optimálne jazdné vlastnosti na suchých, klzkých aj zasnežených vozovkách. Od letných pneumatík sa líšia predovšetkým svojim profilom a materiálovým zložením. Majú nielen väčšiu hĺbku dezénu, ale aj lamely, ktorých veľké množstvo podporuje priľnavosť na snehu a ľade. Zmes behúňa pozostáva z mäkkej gumy, ktorá zostáva pružná pri nízkych teplotách, aby bola zaistená stabilná priľnavosť k povrchu vozovky. Mäkšia zmes zaručuje veľmi dobrú ovládateľnosť v zimnom období a prispieva tak k väčšej bezpečnosti.

Popis zimnej pneumatiky: 1, hlboké priečne drážkovanie pre lepší záber v snehu; 2, veľké množstvo lamiel  na podporu priľnavosti na snehu a ľade; 3, šírka pneumatiky; 4, bočný profil; 5, ráfik (disk)

VÝHODY

  veľmi dobrá ovládateľnosť na suchých, zasnežených a klzkých vozovkách

 dobrá priľnavosť pri nízkych teplotách

 krátka brzdná dráha v zimnom období

 možnosť výberu pneumatiky s nižším rýchlostným indexom oproti najvyššej konštrukčnej rýchlosti (zníženie maximálne o jeden rýchlostný stupeň)

NEVÝHODY

 vyššia spotreba paliva v dôsledku väčšieho valivého odporu

 vysoké opotrebenie pri teplotách nad 7°C

 nevyhnutná výmena pneumatík pri vyšších teplotách (v lete podstatne horšie jazdné vlastnosti)

 vyššia hlučnosť oproti letným pneumatikám

Celoročné pneumatiky

Okrem typov pneumatík určených pre konkrétne obdobie, existujú na trhu aj tzv. celoročné pneumatiky alebo pneumatiky do každého počasia. Kombinujú vlastnosti letných a zimných pneumatík a zaisťujú tak dostatočnú bezpečnosť po celý rok. Takéto typy pneumatík majú pochopiteľne svoje výhody, ale napriek tomu sa nemôžu rovnať vlastnostiam letných a zimných pneumatík v príslušnej sezóne. Najväčšia európska motoristická asociácia ADAC (AllgemeinerDeutscher Automobil-Club) odporúča celoročné pneumatiky skôr vodičom, ktorí žijú v miernom podnebí a jazdia hlavne v mestských oblastiach.

Popis celoročnej pneumatiky: 1, bočný profil; 2, ráfik (disk); 3, hlboké priečne drážkovanie; 4, výrazné lamely s menšími drážkami, ktoré zvyšujú priľnavosť, záber a brzdiacu schopnosť pneumatiky

VÝHODY

 prijateľné jazdné vlastnosti (v letnom a zimnom období)

 bez potreby výmeny pneumatík medzi sezónami

 bez potreby skladovania pneumatík

 nižšie náklady na prezutie a údržbu pneumatík

NEVÝHODY

 horšie jazdné vlastnosti v porovnaní s letnými a zimnými pneumatikami

 vyššia spotreba paliva

 dlhšia brzdná dráha v porovnaní s letnými a zimnými pneumatikami

 vyššia hlučnosť

Z čoho pozostáva plášť pneumatiky

Plášť pneumatiky sa skladá z niekoľkých vrstiev a častí, ktoré spoločne zaisťujú najlepšiu možnú stabilitu a pevnosť. Konkrétne zloženie sa pochopiteľne líši v závislosti od typu pneumatiky. Hlavnými časťami každého plášťa sú: kostra, behúň, bočnica a pätka.

Základom plášťa je kostra. Tvorí nosnú konštrukciu, ktorá drží pneumatiku pohromade a má hlavný podiel na nosnosti a tvare pneumatiky. Zvyčajne sa skladá z jednej alebo dvoch tkanín, ktoré sú zaliate do gumy a slúžia ako výstuž. Tkanina je zložená zo syntetického vlákna a oceľového drôtu. Behúň predstavuje vrchnú časť pneumatiky, ktorá prichádza do priameho kontaktu s povrchom vozovky, opatrená vzorom – dezénom. Je do značnej miery zodpovedný za jazdné vlastnosti. Na behúň nadväzujú bočnice, ktoré chránia kostru zvonku a zaisťujú potrebnú bočnú tuhosť. Bočnice sú pomerne tenké, dokážu preto dobre tlmiť nárazy, čo zvyšuje komfort jazdy. Pätka pneumatiky prenáša všetky sily medzi ráfikom (diskom) a pneumatikou, tak, že sa pevne pritláča k prírube ráfika. Vo vnútri sa nachádza jeden alebo viac oceľových drôtov, ktoré ju stabilizujú.

Popis plášťa pneumatiky: 1,behúň; 2, bočnica; 3, pätka; 4, oceľové drôty pre stabilizáciu; 5, kostra

Kedy prezuť letné a zimné pneumatiky

Dôležitosť prezúvania pneumatík, ak nie ste zástancom celoročných, je predovšetkým z pohľadu zvýšenia bezpečnosti. Nesprávne zvolené pneumatiky môžu viesť ku kritickým dopravným situáciám a ohroziť nielen vás, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak ste zástancom sezónnych pneumatík k výmene dochádza dva krát ročne.

Prezutie zimných pneumatík, v západnejšej časti Slovenska, dochádza ku koncu októbra a začiatku novembra, pri severnejších regiónoch je to často už v prvej polovici októbra. Zákon stanovuje dátum prezutia zimných pneumatík od 15. novembra do 31. marca. Uvádza, že osobné auto je povinné mať zimné pneumatiky na všetkých nápravách v prípade, ak sa nachádza na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Platí to aj mimo tohto obdobia, ak je na vozovke naďalej súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Odborníci odporúčajú prezutie, ak je denná teplota počas troch po sebe idúcich dní pod 7°C. Dôvodom je materiálové zloženie, čo v teplom období spôsobuje zníženie jazdných vlastností, dlhšiu brzdnú dráhu a vysoké opotrebenie.

Letné pneumatiky sa odporúča prezuť, keď je teplota konštantná nad 7°C. Z dôvodu  často sa meniacich poveternostných podmienok, odporúčame sledovať počasie radšej v dlhšom časovom horizonte. Sú vyrobené z gumovej zmesi, ktorá je špeciálne navrhnutá pre vyššie teploty. Ich gumová zmes tvrdne pri nižších teplotách, priľnavosť na asfalte preto klesá a neponúka dostatočnú bezpečnosť. V zime majú horšie jazdné vlastnosti a dlhšiu brzdnú dráhu, čím môžu vznikať na ceste nepríjemné situácie.

Pred výmenou pneumatík ich odporúčame vizuálne skontrolovať, či nie sú poškodené alebo nerovnomerne opotrebované, zamerajte sa aj na ich vek a hĺbku dezénu. Hĺbka dezénu pri zimných pneumatikách zo zákona by mala byť min. 3 mm a pri letných pneumatikách 1,6 mm.

DOBRE VEDIEŤ:

Svojpomocnú výmenu pneumatík na diskoch zvládne takmer každý. Ak si plánujete vymeniť zimné kolesá (pneumatika s diskom) za letné a máte v tom už skúsenosť,  je to otázka hodinky vášho času.  Ak to budete robiť prvý krát, odporúčame pozrieť si video návody, ktorých je na internete pomerne veľa. Tak či onak, určite si nechajte raz za čas vycentrovať a vyvážiť pneumatiky odborníkmi. Hlavne v prípade, ak cítite pri vyšších rýchlostiach trasenie volantom alebo zbadáte nerovnomerné opotrebovanie pneumatík.

Označenie pneumatík a DOT kód

Pri dôkladnejšom pohľade na pneumatiky ste sa už určite stretli s podobným číselným vyobrazením ako je 195/65 R15 91 H. Na prvý pohľad označenie, ktoré vám možno nič nehovorí, ale jedná sa o rozmer a vlastnosti pneumatiky.

Pred kúpou nových pneumatík je potrebné vedieť čo konkrétne hľadáte a aký typ pneumatík je pre váš automobil ten správny. Tieto informácie viete nájsť buď na starých pneumatikách na ich bočnej strane, alebo vám k tomu poslúži Osvedčenie o evidencii vozidla – veľký technický preukaz. Nájdete ich v časti 41 (rozmer a druh pneumatík na náprave), 42 (rozmer ráfikov na náprave) a 43 (najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla).

Čo presne sa ale skrýva pod označením vám priblížime v nasledujúcich riadkoch. Je dôležité, aby mali pneumatiky správnu veľkosť a vyhli ste sa tak prípadnej pokute.

Vyobrazenie časti veľkého technického preukazu zobrazujúceho parametre pneumatík, romer ráfikov a najväčšiu konštrukčnú rýchlosť

Označenie na bočnej strane pneumatiky: 195/65 R15 91 H

195 Číslo označuje šírku pneumatiky v milimetroch. U bežných pneumatík sa šírka pohybuje od 125 do 335 mm, zväčšuje sa vždy po 10 mm. Ráfiky musia byť pochopiteľne prispôsobené šírke pneumatiky. Pri kúpe samostatných plechových alebo hliníkových ráfikov (diskov) je tomu potrebné venovať pozornosť. Ak uvažujete nad kúpou kompletných kolies (ráfiky + pneumatiky) nie je potrebné zvlášť kontrolovať rozmer pneumatík a ráfikov.

65 Číslo označuje pomer výšky k šírke pneumatiky v percentách. Čím je číslo menšie, tým je bočná strana pneumatiky (bočnica) nižšia. Pre pneumatiky so širokým behúňom býva toto číslo pomerne nízke. V praxi platí, čím sú širšie pneumatiky, tým lepšia je priľnavosť a kratšia brzdná dráha. Na trhu nájdete toto profilové číslo od 25 do 85 mm. Zväčšuje sa vždy po 5 mm.

R Označenie radiálnej konštrukcie pneumatiky. Najčastejší typ, s akým sa na trhu stretnete. Výhodou takéhoto typu pneumatiky je, že bočná stena je nezávislá od dezénu vďaka radiálnym vrstvám. Pomáha to absorbovať nárazy a zvyšuje pohodlie pri jazde. Vďaka nižšiemu valivovému odporu má aj nižšiu spotrebu paliva. Okrem radiálnej sa môžete stretnúť aj s diagonálnym (označenie „-„) a prípadne s RUN-FLAT typom konštrukcie.

15 Táto hodnota označuje vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Pohybujú sa v rozmedzí od 12 do 24 palcov. Táto hodnota musí byť totožná s priemerom disku. 1 palec = 2,54 cm.

91 Index nosnosti pneumatiky, označovaný aj ako hmotnostný index (LI = Load Index). Definuje maximálne povolené zaťaženie na pneumatiku počas jazdy maximálnou povolenou rýchlosťou. Zjednodušene, koľko toho unesie konkrétna pneumatika. Mimoriadne dôležitý parameter pre bezpečnosť vodiča a posádky. Pneumatiky s nižším indexom nosnosti, ako definuje výrobca sú zakázané. Môže dôjsť k rýchlejšiemu opotrebovaniu pneumatík, strate stability pri šoférovaní, pokute za nevhodné pneumatiky až po prasknutie pneumatík z dôvodu príliš veľkého zaťaženia, čo zvyšuje riziko nehody. Index nosnosti 91 označuje maximálnu nosnosť pneumatiky 615 kg. Tabuľka obsahuje najčastejšie hodnoty pre osobné automobily. Kompletná tabuľka sa začína pri indexe 50 a končí pri 124.

LI

hmotnosť

LI

hmotnosť

LI

hmotnosť

LI

hmotnosť

LI

hmotnosť

65

290 kg

72

355 kg

79

437 kg

86

530 kg

93

650 kg

66

300 kg

73

365 kg

80

450 kg

87

545 kg

94

670 kg

67

307 kg

74

375 kg

81

462 kg

88

560 kg

95

690 kg

68

315 kg

75

387 kg

82

475 kg

89

580 kg

96

710 kg

69

325 kg

76

400 kg

83

487 kg

90

600 kg

97

730 kg

70

335 kg

77

412 kg

84

500 kg

91

615 kg

98

750 kg

71

345 kg

78

425 kg

85

515 kg

92

630 kg

99

775 kg

H Posledné písmeno označuje rýchlostný index (SI = Spead Index). Určuje maximálnu rýchlosť vhodnú pre danú pneumatiku. Pri výbere pneumatiky je jedným z hlavných parametrov. Vždy si pred kúpou overte, aký typ pneumatiky, vrátane rýchlostného indexu, máte uvedený vo veľkom technickom preukaze. Vyhnete sa tak prípadnej pokute alebo problémom pri technickej kontrole vozidla. Nižší rýchlostný index je možné využiť len pri zimných pneumatikách, maximálne však o jeden stupeň, napr. namiesto H (210 km/h) zvoliť T (190 km/h). Platí to, ale len za predpokladu, že budete mať nálepku o obmedzení rýchlosti v zornom poli vodiča. Našim odporúčaním je zvoliť typ pneumatiky presne podľa zapísaných parametrov vo veľkom technickom preukaze. Tabuľka obsahuje hodnoty pre osobné automobily. Kompletná tabuľka sa začína indexom s označením A2 – 10 km/h.

SI

rýchlosť

SI

rýchlosť

SI

rýchlosť

SI

rýchlosť

G

90 km/h

M

130 km/h

R

170 km/h

V

240 km/h

J

100 km/h

N

140 kmh

S

180 km/h

W

270 km/h

K

110 km/h

P

150 km/h

T

190 km/h

Y

300 km/h

L

120 km/h

Q

160 km/h

H

210 km/h

ZR

nad 240 km/h

DOT kód (Date of Trade) má iba informatívny charakter a neslúži ako výpovedná hodnota pojednávajúca o kvalite pneumatík. Jedná sa o 12 miestny kód, ktorý nájdete na bočnej strane pneumatiky a zahŕňa:  kód výrobcu (prvé dva znaky), rozmerový kód (tretí a štvrtý znak), voliteľný kód podľa výrobcu (3-4 znaky, unikátne číslo pneumatiky) a dátum výroby pneumatiky.

12 miestny DOT kód: A5L4 JA2R 1020. Posledné štvorčísilie vyjadruje, že pneumatika bola vyrobená v 10 týždni 2020.

Kľúčovým je posledné štvorčíslie, to predstavuje týždeň (1-52 týždeň) a rok výroby pneumatiky. Napríklad štvorčíslie 5020 vyjadruje, že pneumatika bola vyrobená v 50 týždni v roku 2020. Pri kúpe odporúčame brať na zreteľ aj samotný vek pneumatiky, napriek skutočnosti, že sa vedú k veku pneumatiky rôzne diskusie na úkor jej kvality.

EÚ štítok a označenie pneumatík

Pre jednoduchšiu orientáciu pri výbere pneumatík slúžia aj tzv. štítky, ktoré boli zavedené zo strany Európskej únie. Sú záväzné a identické pre všetky členské štáty EÚ. Poskytujú informácie o palivovej úspornosti, priľnavosti za mokra a hlučnosti pneumatík. Napriek skutočnosti, že štítky sú pomerne dobrým vizuálnym pomocníkom pri výbere vhodnej pneumatiky, pre odborníkov majú dôveryhodnejšiu výpovednú hodnotu práve komplexné testy letných a zimných pneumatík. Asi najznámejším skúšobným inštitútom je nemecký ADAC, ktorý testuje a porovnáva oproti EÚ štítkom porovnateľne viac parametrov.

Palivová úspornosť/valivý odpor 

  • Kategória palivovej úspornosti úzko súvisí s valivým odporom. Valivý odpor je rozdelený do kategórii A až G a znázornený ako symbol tankovacieho stojana. Naznačuje, aké úsporné sú pneumatiky z hľadiska spotreby paliva. Kategória A (zelená) predstavuje najvyššie hodnotenie úspory paliva, G (červená) naopak najnižšie hodnotenie úspory paliva. Hodnotenie D sa nepoužíva pre osobné automobily. Rozdiel medzi kategóriami môže predstavovať zníženie spotreby paliva až o 7,5%, teda cca. 5-6 litrov na 1 000 km, v závislosti od spotreby paliva. Palivová úspornosť do veľkej miery závisí aj od správneho nahustenia pneumatík a štýlu jazdy. 

Priľnavosť za mokra

  • Hodnotenie v rámci EÚ štítka sa zameriava len na jeden aspekt a to účinnosť brzdenia pneumatiky na mokrej vozovke. Priľnavosť je rozdelená do kategórii A až F a znázornená symbolom dažďového mraku. Kategória A predstavuje najvyššie hodnotenie a F najnižšie hodnotenie. Kategórie D a G sa pri osobných autách nepoužívajú. Podľa testovacej metódy v smernici ES 1222/2009 pre meranie priľnavosti na mokrej vozovke je rozhodujúca brzdná dráha pri rýchlosti 80 km/h. Medzi najlepšou (A) a najhoršou kategóriou (F) je rozdiel až 18 metrov. To znamená, že ak prudko zabrzdíte na mokrom povrchu rýchlosťou 80 km/h, brzdná dráha najlepšej kategórie (A) je kratšia až o 18 m. V kritickej situácii aj niekoľko metrov znamená rozhodujúci rozdiel.

 Hlučnosť

  • Hlučnosť pneumatiky znázorňuje symbol reproduktora s čiernymi štvrťkruhami. Najmenej hlučné sú pneumatiky s jedným štvrťkruhom, najhlučnejšie s tromi štvrťkruhami. Hlučnosť pneumatiky sa pohybuje v rozmedzí od 68 – 72 dB. Nižšia hlučnosť pneumatík pomáha obmedziť akustický smog vytváraný cestnou dopravou

Aktuálny vzhľad EÚ štítkov sa bude od 01.05.2021 meniť a prinesie okrem grafického vzhľadu aj úpravu kategórii. Novinkou budú dva piktogramy, slúžiace na označenie, či ide o záberové vlastnosti pneumatiky na snehu  alebo či ponúka záberové vlastnosti na ľade. Valivý odpor a priľnavosť za mokra budú obsahovať maximálne kategóriu E.  Súčasťou bude aj QR kód , ktorý vás po naskenovaní presmeruje do databázy EPREL, kde nájdete všetky potrebné informácie o pneumatike, vrátane dátumu začatia a ukončenia výroby konkrétneho modelu.

Pri lacných pneumatikách treba počítať s horšími vlastnosťami z hľadiska palivovej úspornosti, priľnavosti za mokra a hlučnosti. V tomto smere odporúčame zvážiť zlatú strednú cestu.

Ako správne skladovať pneumatiky a kedy zvážiť kúpu nových

Správne skladovanie pneumatík zvyšuje ich životnosť a šetrí vašu peňaženku. Aby pneumatiky „netrpeli“ mali by sa skladovať na tmavom, suchom a chladnom mieste. Ideálne ak sa teplota pohybuje v rozmedzí 15 -20 °C. Nemali by byť v kontakte s olejom, mazivom prípadne inými chemikáliami, ktoré by mohli spôsobiť narušenie štruktúry gumovej zmesi a znížiť tak ich životnosť. Pred uskladnením má zmysel pneumatiky zodpovedajúcim spôsobom pripraviť. Pneumatiky dôkladne očistite, kriedou označte polohu kolesa na aute, skontrolujte či sa na nich nenachádzajú cudzie predmety a či nie sú viditeľne poškodené (trhliny, nerovnomerné opotrebovanie). Zvýšte tlak v pneumatikách (pri kompletných kolesách) o 0,4 baru, oproti údajom udávaným výrobcom. Tlak postupne klesá napriek tomu, že na nich nejazdíte.

nesprávne zavesenie alebo zlé vyváženie

nesprávne nastavenie prednej nápravy

prehustená pneumatika

podhustená pneumatika

Uskladnenie pneumatík bez ráfikov (diskov) by malo byť ideálne vo zvislej polohe, na čistom a suchom podklade a každých pár mesiacov mierne pootočiť, aby sa predišlo deformácii. Kompletné kolesá (pneumatiky s ráfikmi) je ideálne skladovať uložené na sebe alebo na stojane s dištančnými prvkami.

Pri kúpe nových pneumatík je hĺbka dezénu v rozmedzí 8-10 mm. Táto hĺbka pri bežnej prevádzke plne postačuje na niekoľko rokov plnohodnotného používania. Aj keď výrobca nestanovuje maximálny vek pneumatík pre osobné automobily, technické kontrolné združenie TÜV a nemecký skúšobný inštitút ADAC odporúčajú zmenu najneskôr po 6 rokoch. Fyzické opotrebenie môže nastať pochopiteľne skôr a závisí do veľkej miery od vašej miery a štýlu jazdenia. Hĺbku dezénu môžete určiť tzv. indikátorom opotrebenia, ktorý sa javí ako malý výstupok v profilových drážkach. Akonáhle hĺbka dezénu dosiahne úroveň indikátora, je potrebné poobzerať sa po kúpe nových pneumatík.

Indikátor na letnej pneumatike pre kontrolu hĺbky dezénu. Minimálna hĺbka letných pneumatík je zákonom stanovená na 1,6 mm (pri zimných min. 3 mm).

DOBRE VEDIEŤ:

Ak chcete kúpiť lacné pneumatiky, je vhodné ich nakupovať presne opačne, ako je sezóna, tj. zimné pneumatiky kupovať na jar a letné pneumatiky zas na jeseň. Predajcovia sa často chcú zbaviť svojich zásob a preto ponúkajú výraznejšie zľavy.

Ako si vybrať najvhodnejšiu pneumatiku

Spôsobov ako si nájsť vhodnú pneumatiku je pomerne veľa. Zo strany EÚ, ako sme už vyššie spomínali je zhotovený štítok, ktorý vám vizuálne porovná jednotlivé typy pneumatiky na základe troch hlavných parametrov: palivovej úspornosti, priľnavosti za mokra a hlučnosti. Štítok je jednoduchý, prehľadný a ľahko sa v ňom viete zorientovať.

Pre záujemcov, ktorým nepostačuje základný EÚ štítok, odporúčame pozrieť si renomovaný test pneumatík od nemeckého skúšobného inštitútu ADAC (AllgemeinerDeutscher Automobil-Club), ktorý vo svojich testoch berie do úvahy pomerne viac parametrov (aktuálny test letných pneumatík pre roky 2018 – 2021 v nemeckom jazyku; str. 20 – 27)

V článku sme vám zhrnuli najdôležitejšie body, ktoré by vás mali zaujímať pri výbere a kúpe pneumatiky. Pri online nákupe odporúčame staviť na overené e-shopy a nenechať sa zlákať počiatočnou zľavou pri neznámych dodávateľoch. Ostáva nám, vám už len zaželať veľa šťastných kilometrov bez zbytočných komplikácii na cestách.

– NÁKUP ODPORÚČAME V OVERENÝCH E-SHOPOCH –

(zdroj: heureka.sk, 405 recenzií)

(zdroj: heureka.sk, 851 recenzií)

(zdroj: heureka.sk, 3 308 recenzií)

(zdroj: heureka.sk, 228 recenzií)

NakupnyKompas.sk

NakupnyKompas.sk

- Prinášame reálnu skúsenosť -

Hľadáme, prekladáme (české, nemecké a anglické zdroje), objasňujeme a pýtame sa na rady zo strany odborníkov. Tvoríme pre vás obsah na rôzne témy. Snažíme sa prinášať reálnu skúsenosť aj od vás, našich čitateľov.

Plánujete si v blízkej dobe niečo kúpiť? Podeľte sa s nami o skúsenosti a ma Vás za to odmeníme.

Páčil sa vám článok? Dajte nám vedieť 

5/5 - (3 votes)